Bebat deelt tips om dit eindejaar zorgeloos te genieten van sfeerverlichting

Tienen, - De mooiste tijd van het jaar is aangebroken, want de kerstsfeer is volop in het land! De vroege vogels haalden begin deze maand al hun kerstdecoratie boven, anderen wachtten geduldig het vertrek van de Sint af om hun huis te versieren. Maar één ding is zeker: zowel in het straatbeeld als in de woonkamers verwarmen de gezellige lichtjes en prachtig gedecoreerde bomen onze harten. Wel is het heel belangrijk om correct en veilig om te gaan met sfeerverlichting op batterijen. Bebat deelt hieronder enkele tips om onaangename verrassingen te vermijden, zodat iedereen kan genieten van zorgeloze eindejaarsfeesten.

Naast de klassieke sfeerverlichting op netstroom, wordt de laatste tijd steeds vaker verlichting op batterijen gebruikt. Ongeveer een vijfde van de Belgen heeft een vorm van kerstverlichting of decoratie op batterijen in huis, denk maar aan de populaire LED-lichtslingers en LED-kaarsen. De volgende tips van Bebat komen de volgende weken dus ongetwijfeld van pas.

Tijdig controleren en verwijderen van de batterijen

Kerstverlichting blijft vaak het hele jaar lang op zolder liggen, om dan in december opnieuw van onder het stof gehaald te worden.

“Batterijen die gedurende die hele periode in de versiering zijn blijven zitten, worden best eerst even gecontroleerd1 alvorens ze opnieuw te gebruiken. Wanneer batterijen te lang geen stroom gebruiken, of te lang leeg in een toestel zitten, bestaat namelijk het risico dat ze zijn gaan lekken. Het is dus best om ze tijdig uit het apparaat of uit de kerstverlichting te halen,” legt Fatima Boudjaoui, woordvoerster bij Bebat uit.

Deze tip geldt bovendien niet enkel voor sfeerverlichting, maar is van toepassing op alle toestellen met batterijen die gedurende lange tijd worden opgeborgen.

Zorgvuldig sorteren en regelmatig binnenbrengen bij Bebat

Daarnaast is het ook belangrijk om batterijen niet onnodig te laten rondslingeren in huis en ze op tijd en stond in te zamelen.

“Sorteer zorgvuldig je lege batterijen en breng ze regelmatig binnen in één van de Bebat inzamelpunten zodat wij de grondstoffen kunnen recupereren. Met 24.000 inzamelpunten in België is er altijd wel één in de buurt,” klinkt het bij de woordvoerster.

Afplakken knoopcelbatterijen

Het is ook aangewezen om knoopcelbatterijen, kleine batterijen die vaak worden gebruikt in sfeerverlichting, zorgvuldig af te plakken met tape alvorens ze in de inzamelkubus te deponeren en binnen te brengen. Op die manier kan kortsluiting met andere batterijen worden vermeden. ​

Bebat wenst iedereen veilige eindejaarsfeesten toe, vol licht en vreugde!

1Raadpleeg de volgende blog voor meer info over hoe je lekkende batterijen herkent en hoe ze veilig te verwijderen.

Woordvoerder, Bebat

Bebat is een vereniging zonder winstoogmerk (vzw), opgericht in 1995 door de producenten van batterijen en zorgt ervoor dat bedrijven kunnen voldoen aan hun wettelijke aanvaardingsplicht. Bebat vzw staat in voor de inzameling, sortering en recyclage. Bebat vzw geeft gebruikte batterijen een nieuw leven en behoort hiermee tot de wereldtop. In de meer dan 24.000 inzamelpunten over het volledige land kunnen gebruikte batterijen gratis worden gedeponeerd. In 2022 zamelde Bebat meer dan 3.700 ton batterijen in. De wereld van de batterijen verandert snel waardoor er steeds nieuwe toepassingen op de markt komen. Dankzij onze in house technische kennis en expertise bieden wij voor elke batterij een oplossing. Over de laatste jaren heeft Bebat reeds duizenden batterijen van elektrische voertuigen (EV) opgehaald en laten recycleren door de beste recyclagefirma’s in België en Europa.