Bebat en Veolia schakelen fietskoeriers Cargo Velo in voor duurzame inzameling van batterijen

Via dit succesvol proefproject streven de bedrijven naar betere verkeersdoorstroming ​ en schonere lucht in stadskernen

Tienen, - Bebat, Veolia en Cargo Velo hebben samen een uitzonderlijk proefproject voor de inzameling van batterijen op poten gezet in de steden Gent, Brussel en Antwerpen. Van mei 2022 tot december 2022 werden batterijen in de retailsector via het gedreven team van Cargo Velo met de cargofiets opgehaald. Daarmee werden maar liefst meer dan 100 stops met bestelwagens vermeden. De drie bedrijven hebben de krachten gebundeld met een duidelijk gemeenschappelijk doel om bij te dragen tot een lagere CO2-uitstoot en een betere verkeersdoorstroming in de Belgische stadskernen. Omdat het proefproject zo’n succes is, staan Bebat, Veolia en Cargo Velo alvast paraat om het project op lange termijn verder te zetten.

Een doorwinterd fietspeloton voor de ophaling van batterijen

Lege batterijen in de stadskernen ophalen met de fiets is niet alleen efficiënter en gezonder dan met de auto of de bestelwagen, het vermijdt ook verkeersdrukte en luchtvervuiling. Bebat en Veolia maakten van dit innovatief idee een realiteit en schakelden het sportieve peloton van Cargo Velo in voor een eerste proefproject in Gent, Brussel en Antwerpen. Cargo Velo is de allround fietskoerierdienst in een stedelijke context en staan erom bekend een snel en flexibel alternatief te bieden voor gemotoriseerd transport in Antwerpen, Brussel en Gent.

“Met Cargo Velo zijn we als pionier en grootste fietskoerierdienst in België blij om aan dit proefproject mee te werken om zo bij te dragen aan de veilige recyclage van batterijen. Onze fietskoeriers leveren 100% duurzaam, veilig en snel in de binnensteden van Gent, Antwerpen en Brussel en halen zo heel wat onnodige bestelwagens uit het verkeer. Zo gaan we voor een leefbare stad met meer ruimte voor iedereen. Het eerste proefproject in Gent, Brussel en Antwerpen was alvast een succes: ruim 100 tussenstops werden vermeden. Omgezet werden op die manier zo’n 360 autokilometers uitgespaard”, aldus CEO Sander Vandenberghe.
Lege batterijen worden in de stadskernen opgehaald met de fiets. ​

Wordt vervolgd: een succesvol proefproject

Bebat zamelt al 27 jaar batterijen in over heel België, momenteel bij meer dan 24.000 inzamelpunten. Toch blijft ze altijd zoeken naar alternatieven om haar ecologische voetafdruk bij het inzamelen zo klein mogelijk te houden. Zo beschikt de organisatie reeds over 17.000 slimme inzamelunits. Deze metalen inzamelvaten bevatten telemetriesystemen die niet enkel tot meer gebruiksgemak voor de consument en het inzamelpunt leiden, ze zorgen daarnaast ook voor een efficiënter inzamelschema waardoor Bebat minder ritten moet uitvoeren en zo haar CO2-uitstoot omlaag drukt.

Mit dit proefproject in samenwerking met Cargo Velo en Veolia gaat Bebat nog een stap verder in de duurzame ophaling van batterijen. Gerry Reynders, Supply Chain Manager bij Bebat, kan dan ook nauwelijks wachten om een vervolg te breien aan het veelbelovende initiatief:

“Via onze samenwerking met Veolia en Cargo Velo zetten we volop in op een vlotte mobiliteit in de stadskernen. De eerste stap van het ophalen van batterijen – vanuit de stadskern naar een inzamelpunt aan de stadsrand – verloopt bovendien op een klimaatvriendelijke manier. Dit sluit volledig aan bij de missie van Bebat om duurzaam transport te voorzien binnen de volledige keten. We zijn alvast benieuwd om de impact van dit project te zien op lange termijn.”

Per stop die de fietskoerier met cargobike maakt om batterijen op te halen, kan die de uitstoot van 500 gram CO2 vermijden. Wanneer je rekent dat een bestelwagen normaal gezien 20 stops per dag doet, is dat dus al snel 10 kg CO2 dat wordt bespaard. Kortom, de eerste resultaten van het project zien er veelbelovend uit, en de impact zal nog groter zijn wanneer het op grote schaal wordt uitgerold. ​

Ook Philippe Tychon, COO Recycling & Recovery Veolia Belgium & Luxembourg, is enthousiast: “Bij Veolia staan duurzaamheid en veiligheid centraal. Het was dus logisch dat we mee onze schouders onder dit project zetten. Zo bevestigen we onze voortrekkersrol in de recyclagesector. We zijn ervan overtuigd dat de inzameling en recyclage voor andere kleine afvalstromen in de toekomst mee zal worden bepaald door dit soort duurzame initiatieven.”

Fatima Boudjaoui

Woordvoerder, Bebat

Florence Baekelandt

Over Veolia Belgium & Luxembourg

Veolia wil het referentiebedrijf worden voor ecologische transformatie. Om dit te bereiken wil Veolia het tij keren door de impact van menselijke activiteiten op ons milieu en ons klimaat verder te beperken.

In België en Luxemburg biedt Veolia, met haar 4.200 medewerkers, geïntegreerde en innovatieve oplossingen voor het water-, afval- en energiebeheer van ondernemingen en gemeenschappen. Met haar brede portefeuille aan activiteiten wil het bedrijf de milieuvoetafdruk van haar 50.000 klanten verminderen en een betrouwbare partner zijn in het versnellen van hun ecologische transitie. In 2021 bedroeg de omzet van Veolia Belux 800 miljoen euro.

Meer informatie op www.veolia.be

Florence Kesteloot

Communication Business Partner, Veolia Belgium & Luxembourg

Over Cargo Velo

Cargo Velo is de grootste fietskoerierdienst van België binnen stedelijke context. Als pionier bieden ze sinds 2012 onder het motto “alles op de velo” een snel, flexibel en 100% duurzaam alternatief voor gemotoriseerd transport. Ze vervoeren alles: van bloemen tot medicijnen en ferme ladingen drukwerk. Ze zijn actief op de fiets binnen groot Gent, Antwerpen en Brussel en bovendien verbinden ze deze steden met elektrische Intercity Shuttles. Hun fietskoeriers fietsen dagelijks leveringen rond voor zo'n 1000 klanten, allemaal bezorgd zonder CO2-uitstoot.

Meer informatie op ww.cargovelo.be

Sam De Brabander

Communicatie, Cargo Velo

Persberichten in je mailbox

Over Bebat

Bebat is een vereniging zonder winstoogmerk (vzw), opgericht in 1995 door de producenten van batterijen en zorgt ervoor dat bedrijven kunnen voldoen aan hun wettelijke aanvaardingsplicht. Bebat vzw staat in voor de inzameling, sortering, hergebruik en recyclage van gebruikte batterijen. Bebat vzw geeft ze een nieuw leven en behoort hiermee tot de wereldtop. In de meer dan 25.000 inzamelpunten over het volledige land kunnen gebruikte batterijen gratis worden gedeponeerd. In 2023 zamelde Bebat meer dan 3.900 ton batterijen in. De wereld van de batterijen verandert snel waardoor er steeds nieuwe toepassingen op de markt komen. Dankzij onze in house technische kennis en expertise bieden wij voor elke batterij: van de kleinste knoopcel tot de grootste industriële of EV-batterij een oplossing.

Walstraat 5 B-3300 Tienen België