Bebat gaat creatief om met batterijen op Art Truc Troc & Design (Brussel)

Tienen – Bebat laat zijn kunstzinnige kant zien tijdens de 2019 editie van het hedendaagse kunst en design evenement Art Truc Troc & Design dat zal plaatsvinden op 1, 2 en 3 februari 2019 in Bozar te Brussel. Via ondermeer de creatie van een live kunstwerk uit oude batterijen door de bekende afvalkunstenaar ‘Dadave’, wil Bebat in samenwerking met Leefmilieu Brussel het belang van het inzamelen van gebruikte batterijen op een leuke manier onder de aandacht brengen.

Bebat, de vzw die instaat voor het inzamelen en sorteren van gebruikte batterijen, zal dit jaar, samen met Leefmilieu Brussel, deelnemen aan Bozar’s flagshipevenement Art Truc Troc & Design. Dit zal ze doen op drie verschillende manieren. Bezoekers kunnen aan de inkom een gratis ticket (t.w.v. 8 euro) bekomen door minimum 10 gebruikte batterijen af te geven. Zo worden er in het totaal 500 tickets ter beschikking gesteld. Daarnaast zal de beeldhouwer ‘Dadave’, die sinds 2002 enkel kunstwerken maakt uit onderdelen van onder meer oude computers en televisietoestellen, live op de tentoonstelling een kunstwerk maken vervaardigd uit oude batterijen. Tot slot zal er ook een workshop voor kinderen zijn waarbij deze hun eigen inzameldoosje voor batterijen kunnen ontwerpen en maken.

Meer informatie over Dadave: http://www.dadave.fr/

Nele Peeters, Marketing Manager bij Bebat, licht toe: “Dit is een uniek evenement dat iedere editie duurzaamheid hoog in het vaandel draagt. Zoals bij kunst is creativiteit erg belangrijk in de recyclagesector. Ook wij moeten steeds op zoek gaan naar nieuwe ‘creatieve manieren’ om onze oude goederen een nieuw leven in te blazen en om het belang van het recycleren duidelijk te maken aan de bevolking. Dadave is hiervoor een echte trendzetter. We hopen dat op Art Truc Troc & Design iedereen niet alleen geniet van de kunstwerken en activiteiten, maar ook geïnspireerd geraakt om hun gebruikte batterijen regelmatig binnen te brengen in één van onze 24.000 inzamelpunten, en thuis op een correcte manier te bewaren.

Over Art Truc Troc & Design

Art Truc Troc & Design is geen gewoon hedendaags kunstevenement. Uniek eraan is dat kunstwerken niet gekocht, maar wel geruild kunnen worden tegen diensten of goederen. Om een kunstwerk te kunnen ‘ruilen’, plakken de bezoekers post-its langs het kunstwerk met hun voorstel. Ook het kunstwerk dat door Dadave gemaakt wordt zal kunnen geruild worden. Jaarlijks verwelkomt Art Truc Troc & Design zo’n 200 artiesten, 300 kunstwerken en 20.000 bezoekers.

Meer informatie over Art Truc Troc & Design via deze link : https://tructroc.be/

PB Art Truc Troc 2019.01.29.pdf

Tobias Van Assche

Senior Manager, Grayling PR

Bebat is een vereniging zonder winstoogmerk (vzw), opgericht in 1995 door de producenten van batterijen en zorgt ervoor dat bedrijven kunnen voldoen aan hun wettelijke aanvaardingsplicht. Bebat vzw staat in voor de inzameling, sortering en recyclage. Bebat vzw geeft gebruikte batterijen een nieuw leven en behoort hiermee tot de wereldtop. In de meer dan 24.000 inzamelpunten over het volledige land kunnen gebruikte batterijen gratis worden gedeponeerd. In 2022 zamelde Bebat meer dan 3.700 ton batterijen in. De wereld van de batterijen verandert snel waardoor er steeds nieuwe toepassingen op de markt komen. Dankzij onze in house technische kennis en expertise bieden wij voor elke batterij een oplossing. Over de laatste jaren heeft Bebat reeds duizenden batterijen van elektrische voertuigen (EV) opgehaald en laten recycleren door de beste recyclagefirma’s in België en Europa.