Bebat stelt dat België kan leren van Noors succesverhaal elektrisch rijden

Tienen – Bebat, de vzw die zich inzet voor het ophalen en de recyclage van gebruikte batterijen, vindt dat België heel wat kan leren van het Noorse beleid rond de introductie en transitie naar elektromobiliteit. Dit is een van de voornaamste conclusies uit Bebat’s nieuwe white paper ‘E-Mobility: wat Noorwegen ons kan leren’ die vandaag gepubliceerd wordt ter gelegenheid van het autosalon in Brussel. De vzw bereidt zich alvast voor op een mogelijke revolutie van elektrische wagens in België door een performant recyclagesysteem van EFV-batterijen uit te bouwen. Bebat kent als geen ander de noden van deze sector en heeft heel wat expertise in huis. Bebat is via dochterbedrijf Sortbat nu al actief in het ontmantelen van EFV-batterijen.

België slechts op achtste plaats in Europa

Als het op elektrisch rijden aankomt steekt Noorwegen kop en schouder boven de andere Europese landen uit. Eind 2016 werd reeds de kaap van 100.000 nieuw geregistreerde elektrische wagens gehaald (naast ruim 34.000 plug-in hybrides). Een jaar later, eind 2017, waren die verkoopcijfers al verdubbeld. Daarenboven wil het Noors parlement tegen 2025 een 100% emissievrije markt van nieuwe personenwagens en lichte vrachtwagens.

België staat slechts op de achtste plaats in de Europese top tien wat elektrisch rijden betreft, en dus ver achter Noorwegen. Toch is ook in België het aantal hybride en elektrische wagens in 2018 met 7% gestegen ten opzichte van 2017.

Niet-fiscale overheidsmaatregelen om elektrisch rijden aan te moedigen

Aangezien Noorwegen de beste leerling van de klas is op vlak van elektrisch rijden, heeft Bebat ter gelegenheid van het autosalon, een white paper gepubliceerd waarin de organisatie nagaat waarom Noorwegen zo succesvol de transitie naar elektrisch rijden aan het maken is.

Wat opvalt uit de studie is dat Noorwegen al jaren een stabiel beleid voert omtrent elektrisch rijden en deze technologie op diverse manieren promoot. In tegenstelling tot België, dat bijna uitsluitend financiële en fiscale stimuli offreert, biedt Noorwegen onder meer een aantal aantrekkelijke privileges aan. Mensen die elektrisch rijden kunnen onder andere gebruik maken van busstroken, gratis parkeren, tolvrij oversteken, etc. We kunnen volgens de white paper dus vier belangrijke lessen leren uit het Noorse voorbeeld :

1. Stabiliteit in het beleid loont : grote veranderingen zijn mogelijk als de overheid een consequent beleid voert over een langere periode.

2. Niet alleen financiële en fiscale incentives werken : naast premies, kan er ook nagedacht worden over creatieve privileges die toegekend kunnen worden aan elektrische rijders, bijvoorbeeld het gebruiken van busstroken tijdens de spitsuren.

3. E-mobility is een boost voor de lokale economie : het uitbouwen van de nodige infrastructuur (bv. het plannen en installeren van laadpalen) zorgt voor economische opportuniteiten voor lokale bedrijven.

4. Het delen van EV-expertise kan meerwaarde opleveren : andere landen die kampen met vervuiling en hiervoor maatregelen willen treffen, kunnen hun licht opsteken bij landen die een voorbeeld vormen, zoals Noorwegen.

Uitdagingen in de toekomst voor het recycleren van EFV-batterijen

Wanneer de Noorse revolutie ook plaats zal vinden in België, moet ons land klaar staan om een groot aantal afgedankte EFV-batterijen die uit de elektrische auto’s komen, veilig te ontmantelen en te recycleren. EFV-batterijen zijn namelijk extreem krachtige lithium-ion batterijen die met grote omzichtigheid moeten worden behandeld, ook na hun eerste leven. Het stockeren, vervoeren en recycleren van EFV-batterijen is een complexe taak zowel op het vlak van veiligheid, milieu als techniek. Bebat - met reeds meer dan 20 jaar ervaring in het ophalen, sorteren en recycleren van allerlei soorten batterijen - legt zich reeds enkele jaren toe op het recycleren van deze EFV-batterijen.

Volgens Peter Coonen, Gedelegeerd Bestuurder van Bebat is zijn organisatie klaar voor de volgende stap:  “EFV-batterijen of accu’s vergen specifieke technische kennis. De laatste vijf jaar heeft Bebat ruim 10.000 EFV-batterijen opgehaald en laten recycleren in België en Europa. Bebat kent dus de noden van deze sector en heeft heel wat expertise in huis. Bebat is via dochterbedrijf Sortbat nu al actief in het ontmantelen van EFV-batterijen. We verkleinen de grote EFV-batterijen tot “schoendoos”-formaat en maken ze op die manier klaar voor recyclage. Bebat en Sortbat willen in de nabije toekomst gebruikte EFV-batterijen ook evalueren voor second-life toepassingen in een eigen diagnosecentrum. Bebat en batterijen gaan hand in hand, ook voor EFV-batterijen is dat niet anders. Bebat garandeert al meer dan 20 jaar een veilige en geverifieerde oplossing voor elke batterij. Dus laat die EFV-batterijen maar komen!”

Ophaalsysteem op maat

Bebat staat bovendien aan de wieg van Reneos, een Europees online-ophaalsysteem van EFV-batterijen waarop autodealers en autodemontagebedrijven uit heel Europa en zelfs erbuiten kunnen aanloggen en zo een deskundige en veilige ophaling van hun EFV-batterij kunnen aanvragen. De ophalingen gebeuren dan via Bebat en haar Europese partners op maat van de klant.

Belangrijk is dat dit alles op maat van de klant gebeurt. De meeste autoproducenten zoeken specifieke oplossingen, soms voor de hele keten van ophaling, opslag, evaluatie, ontmanteling, recyclage en hergebruik maar soms enkel voor één of een paar taken uit die keten. Bebat biedt alles aan en laat de klant kiezen.

2019.01.23 - PB E-mobility.pdf

Tobias Van Assche

Senior Manager, Grayling PR

Bebat is een vereniging zonder winstoogmerk (vzw), opgericht in 1995 door de producenten van batterijen en zorgt ervoor dat bedrijven kunnen voldoen aan hun wettelijke aanvaardingsplicht. Bebat vzw staat in voor de inzameling, sortering, hergebruik en recyclage van gebruikte batterijen. Bebat vzw geeft ze een nieuw leven en behoort hiermee tot de wereldtop. In de meer dan 25.000 inzamelpunten over het volledige land kunnen gebruikte batterijen gratis worden gedeponeerd. In 2023 zamelde Bebat meer dan 3.900 ton batterijen in. De wereld van de batterijen verandert snel waardoor er steeds nieuwe toepassingen op de markt komen. Dankzij onze in house technische kennis en expertise bieden wij voor elke batterij: van de kleinste knoopcel tot de grootste industriële of EV-batterij een oplossing.