Inhuldiging gewonnen picknickbanken in Nazareth dankzij Bebat

Nazareth houdt op 4 en 6 april grote zwerfvuilactie

Tienen. Vandaag werden er in de gemeente Nazareth, 5 gloednieuwe picknickbanken ingehuldigd door Peter Versnaeyen, schepen van onderwijs en duurzaamheid. Bebat organiseerde in juni 2018 een wedstrijd batterijen inzamelen in Oost-Vlaanderen. In totaal zamelden 34 Oost-Vlaamse gemeenten samen 14.884 kilogram gebruikte batterijen in. De gemeente Nazareth kwam als winnaar uit de bus en krijgt vandaag een gloednieuw stel picknickbanken uit gerecycleerde materialen.

In de eerste editie van de picknickbankenactie daagde Bebat, de vzw die inzet op de inzameling en sortering van gebruikte batterijen, de Oost-Vlaamse gemeenten uit om zoveel mogelijk gebruikte batterijen in te zamelen bij een van Bebat-inzamelpunten in de deelnemende gemeenten. De actie liep van 1 tot 30 juni 2018. De gemeente Nazareth zamelde in Oost-Vlaanderen het grootste gewicht aan gebruikte batterijen in met 54,29 gram per inwoner. De inwoners van Nazareth worden nu beloond voor hun inspanningen met een gloednieuwe set picknickbanken, uitsluitend vervaardigd uit gerecycleerde materialen afkomstig uit de voedings- en verpakkingsindustrie. Het lokale bestuur opteerde om de tafels aan de vrije basisschool Eke te schenken. De school zamelde immers de grootste hoeveelheid batterijen in tijdens de inzamelactie.

Eerste editie was een succes voor de winnende gemeenten én het milieu

Nele Peeters, marketingverantwoordelijke van Bebat vzw, blikt enthousiast terug op de eerste picknickbankenactie:

“Bebat bedankt nogmaals alle deelnemers voor hun inzet en feliciteert Nazareth. We zijn er zeker van dat de kinderen in de school veel plezier zullen beleven aan de picknickbanken, zeker met de komst van de lente! We hopen dat deze wedstrijd aan vele mensen getoond heeft hoe makkelijk het wel is om je gebruikte batterijen binnen te brengen bij een inzamelpunt.”

Vrijwilligers gezocht voor lenteschoonmaak

Nazareth houdt op 4 en 6 april een grote zwerfvuilactie in de hele gemeente, samen met de scholen en heel wat vrijwilligers. De gemeente is nog op zoek naar extra deelnemers die graag een handje toesteken om alle straten onder handen te kunnen nemen.

Newsflash - Inhuldiging gewonnen picknickbanken in Nazareth dankzij Bebat.pdf

Bebat is een vereniging zonder winstoogmerk (vzw), opgericht in 1995 door de producenten van batterijen en zorgt ervoor dat bedrijven kunnen voldoen aan hun wettelijke aanvaardingsplicht. Bebat vzw staat in voor de inzameling, sortering en recyclage. Bebat vzw geeft gebruikte batterijen een nieuw leven en behoort hiermee tot de wereldtop. In de meer dan 24.000 inzamelpunten over het volledige land kunnen gebruikte batterijen gratis worden gedeponeerd. In 2022 zamelde Bebat meer dan 3.700 ton batterijen in. De wereld van de batterijen verandert snel waardoor er steeds nieuwe toepassingen op de markt komen. Dankzij onze in house technische kennis en expertise bieden wij voor elke batterij een oplossing. Over de laatste jaren heeft Bebat reeds duizenden batterijen van elektrische voertuigen (EV) opgehaald en laten recycleren door de beste recyclagefirma’s in België en Europa.