Innovatieve projecten geven tweede leven aan EV-batterijen met steun van Bebat en de OVAM

Bebat en de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM) hebben de winnaars bekendgemaakt van de projectoproep rond circulaire en innovatieve projecten van het Vlaams Fonds Batterijen[1]. Zowel de start-up Sunbat als het samenwerkingsverband BPS-Hoogmartens Wegenbouw haalden dankzij hun originele aanpak rond het hergebruik van batterijen de eindmeet van deze projectoproep en kunnen elk rekenen op financiële steun ter waarde van 90.000 euro. Beide projecten sluiten naadloos aan bij het oorspronkelijke doel van deze oproep: het stimuleren van hergebruik van gebruikte, herlaadbare batterijen en kostbare materialen. De winnende projecten zetten beiden sterk in op hergebruik en second-life toepassingen van gebruikte batterijen en zorgen elk op hun eigen manier voor een positieve bijdrage aan de transitie naar een circulaire economie.

Herlaadbare batterijen een tweede leven geven

Herlaadbare batterijen spelen een belangrijke rol in onze moderne samenleving, denk maar aan de batterij in een elektrische wagen, een smartphone, elektrische fiets of een e-step. Deze batterijen worden doorgaans vervangen van zodra hun capaciteit gedaald is naar 70 tot 80% of wanneer ze defect zijn. Na dit eerste leven kunnen deze batterijen echter nog aan een tweede leven beginnen in allerhande secundaire toepassingen, zoals de opslag van zonne-energie of als thuisbatterij. Dat is exact het opzet van de winnende projecten van deze projectoproep die dankzij het Vlaams Fonds Batterijen nu een extra duwtje in de rug krijgen.

Zowel Sunbat als het samenwerkingsverband tussen BPS en Hoogmartens Wegenbouw zetten sterk in op hergebruik en zogenaamde “second life” toepassingen van reeds gebruikte herlaadbare batterijen. Beide projecten liggen daarom volledig in lijn met de ambitie van de OVAM en Bebat om de materiaalkringlopen van batterijen op een duurzame manier te sluiten.

Bij de evaluatie van de ingestuurde projecten stonden het innovatieve karakter en de onderbouwing van het project voorop

Gebruikte fietsbatterijen inzetten bij wegsignalisatie

• Omschrijving: BPS en Hoogmartens Wegenbouw hergebruiken cellen van afgedankte fietsbatterijen om nieuwe blokbatterijen te maken. Die blokbatterijen kunnen worden ingezet om wegsignalisatie bij wegenwerken te voeden, zoals bijvoorbeeld dagslapers.
  • Innovatieve karakter: Wegsignalisatie werkt momenteel nog uitsluitend op wegwerpbatterijen. Er werd ook een prototype voor het bijhorende laadstation voor deze batterijen ontwikkeld. De herbruikbare oplaadbare batterijen gaan twee keer zolang mee dan de wegwerpbatterijen en kunnen bovendien steeds opnieuw worden opgeladen.
Jos Symons, oprichter van BPS: “Wij zijn bijzonder verheugd dat het Vlaams Fond Batterijen duidelijk haar geloof in ons project uitdrukt. Dankzij deze financiële steun kan BPS samen met Hoogmartens Wegenbouw een versnelling hoger schakelen in onze ultieme ambitie om onze kennis en ervaring te combineren onder een nieuw bedrijf dat zich specifiek kan bezighouden met de herbestemming van gebruikte fietsbatterijen.”
Tom Hoogmartens, Gedelegeerd Bestuurder bij Hoogmartens Wegenbouw: “Zowel Jos als ikzelf zijn al lang overtuigd van het potentieel van tweede leven toepassingen in de batterijkringloop. Met ons samenwerkingsverband dragen we graag ons steentje bij aan een meer circulaire economie. Deze fantastische erkenning van ons project zal ons motiveren om de samenwerking naar een hoger niveau te tillen.”

EV batterij packs hergebruiken als energieopslagsysteem

• Omschrijving: Start-up Sunbat wil afgedankte batterijen afkomstig van elektrische bussen als stationaire batterij met hernieuwbare zonne- en windenergie hergebruiken. Deze batterijen zijn bedoeld als ondersteuning van snellaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen bij KMO’s.
  • Innovatieve karakter: Momenteel worden EV-batterijpacks van bussen nog niet hergebruikt wanneer deze niet meer aan de norm van een EV-batterij voldoen. Dankzij Sunbat, zou het de eerste keer zijn dat batterijen van bussen worden hergebruikt in België.
Lukas Bossuyt, oprichter van Sunbat: “Sunbat speelt in op de toenemende elektrificatie van onze mobiliteit en meer specifiek op het hergebruiken en een tweede leven geven van EV-batterijen die er al een eerste leven hebben opzitten. Dankzij de steun van het Vlaams Fonds Batterijen kan Sunbat nu echt uit de startblokken schieten en volop inzetten op de implementatie van deze nieuwe strategie.”

Eerste editie van projectoproep: een duidelijk succes

Deze projectoproep werd dit jaar voor het eerst gelanceerd. De kwaliteit en ambitie van de geselecteerde projecten toont meteen ook het engagement van ondernemers om de circulaire economie ook in de batterij-industrie te laten doorbreken. Beide projecten krijgen elk 90.000 euro. Met deze financiële ondersteuning willen Bebat en de OVAM projecten in de prille sector van batterijhergebruik een duwtje in de rug geven.

Nele Peeters, Director Marketing, Operations & Innovation bij Bebat: “Er werden 3 projecten ontvankelijk verklaard, waarvan er 2 werden weerhouden. Beide projecten zijn origineel en innovatief en de dossiers waren zeer goed voorbereid en onderbouwd. We zijn blij dat we via deze weg circulaire innovatie kunnen stimuleren en onze kennis, expertise en technische knowhow kunnen delen met deze kandidaten.”
Jan Verheyen, Woordvoerder van de OVAM: “Deze projecten zullen naast deze financiële ondersteuning ook kunnen rekenen op de expertise van de medewerkers van de OVAM en Bebat. Ze krijgen ook de kans om hun netwerk verder uit te bouwen en hun zichtbaarheid te verhogen via onze communicatiekanalen.”

1 Het Vlaams Gewest (de OVAM) en Bebat vzw richtten in 2019 een samenwerking op onder de vorm van het “Vlaams Fonds Batterijen” met als doelstelling het duurzaam sluiten van de materiaalkringlopen van batterijen.

Jan Verheyen

Woordvoerder, OVAM

Over de OVAM

De OVAM is een Vlaamse overheidsdienst die ervoor zorgt dat we in Vlaanderen op een doordachte en milieubewuste manier omgaan met afval, materialen en bodem. We geven richting aan het beleid rond afval, materialen en bodem en beïnvloeden zo de uitvoering van de wetgeving.

Onze bodem beschermen we door de bodemkwaliteit in Vlaanderen te controleren, verontreinigingen te voorkomen en bodemsaneringen ambtshalve uit te voeren.

We helpen gezinnen en bedrijven om afval te vermijden en juist te sorteren. Samen met alle Vlamingen werken wij aan een circulaire economie, om zo de levensduur en het hergebruik van producten en grondstoffen te maximaliseren.

Persberichten in je mailbox

Over Bebat

Bebat is een vereniging zonder winstoogmerk (vzw), opgericht in 1995 door de producenten van batterijen en zorgt ervoor dat bedrijven kunnen voldoen aan hun wettelijke aanvaardingsplicht. Bebat vzw staat in voor de inzameling, sortering, hergebruik en recyclage van gebruikte batterijen. Bebat vzw geeft ze een nieuw leven en behoort hiermee tot de wereldtop. In de meer dan 25.000 inzamelpunten over het volledige land kunnen gebruikte batterijen gratis worden gedeponeerd. In 2023 zamelde Bebat meer dan 3.900 ton batterijen in. De wereld van de batterijen verandert snel waardoor er steeds nieuwe toepassingen op de markt komen. Dankzij onze in house technische kennis en expertise bieden wij voor elke batterij: van de kleinste knoopcel tot de grootste industriële of EV-batterij een oplossing.

Walstraat 5 B-3300 Tienen België