Terugname en recyclage van gebruikte thuisbatterijen vanaf 1 januari 2022 gegarandeerd voor klanten

Vanaf 1 januari 2022 voert Bebat een milieubijdrage in op thuisbatterijen. Die bijdrage komt er na overleg met sectorfederaties ODE (sectororganisatie voor duurzame energie), FEDIBEL (federatie van de groothandelaars in elektrotechnisch materiaal) en individuele bedrijven. Alle producenten en invoerders van Energy Storage Systems (ESS) of thuisbatterijen met een gewicht tot en met 200 kg, die bij Bebat zijn aangesloten, betalen vanaf 1 januari 2022 een milieubijdrage per kilogram wanneer ze een thuisbatterij op de Belgische markt brengen. Op die manier is de gratis terugname en recyclage van thuisbatterijen op het einde van hun levensduur voor klanten verzekerd.

De milieubijdrage zal gelden op energie-opslagbatterijen die gekoppeld zijn aan een decentrale energieproductie-installatie voor elektriciteit, ongeacht de plaats waar ze worden geïnstalleerd (ESS of Energy Storage Systems) met een maximumgewicht van 200 kg. Dat zijn de gekende ‘thuisbatterijen’ op basis van lithium-ion of zoutwater. Batterijen die back-updoeleinden als hoofdfunctie hebben, de zogenaamde UPS-batterijen, horen daar niet bij. Deze nieuwe bijdrage dekt de kosten van de volledige dienstverlening van Bebat: preventie, sensibilisering, communicatie en rapportering aan de drie regionale overheden, alsook ophaling, ontmanteling en recyclage.

Een garantie voor de toekomst

De meeste deelnemers in de sector vonden de bestaande regeling voor het inzamelen en recycleren van dit soort batterijen te complex. Dit leidde tot verwarring wat de toepassing van die regeling betreft en hield bepaalde risico’s in voor de toekomst. ​

"Tot nu toe werd ​ er door Bebat enkel een administratieve bijdrage geïnd op het moment dat de batterijen op de markt werden gebracht, waardoor bedrijven zelf een individueel inzamelings- en recyclingsysteem moesten ontwikkelen. Zij waren erop aangewezen al dan niet zelf de nodige regelingen te treffen om toekomstige kosten op te vangen. De milieubijdrage zorgt voor een gelijk speelveld: de toekomstige inzamelings-, demontage- en recyclingkosten van batterijen worden nu gedekt vanaf het begin van hun levensduur”, verklaart ​ Ellen Van Mello van ODE.

Gebruikte batterijen inzamelen en recycleren: de kern van Bebat’s missie

Producenten, invoerders en installateurs die thuisbatterijen invoeren en aangesloten zijn bij Bebat, betalen vanaf 1 januari 2022 een milieubijdrage wanneer ze deze batterijen verkopen of verhuren op de Belgische markt. Bebat zorgt dan voor de volledige terugnameplicht voor deze batterijen.

"De kwestie rond de inzameling, demontage en recyclage van dit type batterij was een prioriteit, aangezien de verkoop van thuisbatterijen een stevige opmars kent. Thuisbatterijen zijn een belangrijke stap in de energietransitie en net daarom moeten we er nu voor zorgen dat ze op het einde van hun leven correct worden ingezameld. Dat is van vitaal belang voor onze planeet. Door het heffen van een milieubijdrage bij de verkoop van de thuisbatterij is de gratis terugname van de batterij verzekerd wanneer deze wordt afgedankt. Zo komen consumenten niet meer in de problemen wanneer een thuisbatterij het einde van zijn leven bereikt. Ook bij de verkoop van een woning komt er nu meer zekerheid wat de correcte afhandeling van thuisbatterijen betreft. We vermijden dat er geen financiering is voor de terugname met het gevolg dat deze batterijen niet worden ingezameld en zo mogelijks terechtkomen in illegale opslagplaatsen of in de natuur. Het is de kern van onze missie om zoveel mogelijk afgedankte batterijen in te zamelen en deze maximaal te recycleren om zo grondstoffen terug te winnen en bij te dragen tot de circulaire economie.” zegt Martine Vanheers van Bebat.

De nieuwe milieubijdrage dekt de inzameling, ontmanteling en daaropvolgende recycling van Energy Storage Systems (ESS) of thuisbatterijen met een gewicht tot maximaal 200 kg. Daarnaast dekt deze milieubijdrage ook de kosten voor preventie, sensibilisering en communicatie aan de drie regionale overheden. De bijdrage geldt alleen voor thuisbatterijen die na 1 januari 2022 op de markt zijn gebracht en bedraagt 2,39 euro/kg voor thuisbatterijen op basis van lithium-ion en 1,27 euro/kg voor thuisbatterijen op basis van zoutwater. Batterijen die back-updoeleinden als hoofdfunctie hebben, de zogenaamde UPS-batterijen, vallen buiten deze regeling. Voor thuisbatterijen op basis van lood blijft de administratieve bijdrage van toepassing. De batterijen die voor 1 januari 2022 op de Belgische markt werden gebracht zullen ook via het Bebat-systeem worden ingezameld op het einde van hun leven.

Bebat is een vereniging zonder winstoogmerk (vzw), opgericht in 1995 door de producenten van batterijen en zorgt ervoor dat bedrijven kunnen voldoen aan hun wettelijke aanvaardingsplicht. Bebat vzw staat in voor de inzameling, sortering, hergebruik en recyclage van gebruikte batterijen. Bebat vzw geeft ze een nieuw leven en behoort hiermee tot de wereldtop. In de meer dan 25.000 inzamelpunten over het volledige land kunnen gebruikte batterijen gratis worden gedeponeerd. In 2023 zamelde Bebat meer dan 3.900 ton batterijen in. De wereld van de batterijen verandert snel waardoor er steeds nieuwe toepassingen op de markt komen. Dankzij onze in house technische kennis en expertise bieden wij voor elke batterij: van de kleinste knoopcel tot de grootste industriële of EV-batterij een oplossing.